Vegan Challenge

Beste allen er staat iets spannends te wachten op mij.

Ik ga namelijk beginnen aan een vegan challenge. Ik ga 30 dagen lang geen dierlijke producten tot mij nemen. Ik heb mij hier al op voorbereid door een vegan proteine poeder te kopen en een spiralizer bij de webshop van unlimited health. Nu heb ik al wat geproefd van de proteine poeder en ik moet zeggen hij smaakt VEEL beter dan de whey proteine poeders in de desbetreffende smaak.

Ook heb ik twee boeken besteld bij bol.com met daarin allerlei vegan recepten.

The Big Book of Vegan Recipes

Dit boek doet zijn naam eer aan. Het is een groot, dik boek met ontzettend veel recepten erin. Het enige wat ik jammer vind is dat er geen enkele foto erin voorkomt. Desalniettemin een goed naslagwerk voor vegan recepten.

Isa Does It

In dit boeken zitten wel foto’s van recepten en die zien er heel goed uit. Ik krijg er gelijk honger van. No need for meat. Ik denk ook dat ik eerder voor dit boek ga, omdat je een beetje een idee hebt hoe het recept eruit gaat zien.

Wat wel jammer is van beide boeken is dat sommige recepten ingredienten gebruiken die alleen maar verkrijgbaar zijn in Amerika. Maar ik neem aan dat het met een beetje creativiteit wel te overkomen is of goed de Nederlandse winkels door te zoeken.

Mijn ouders weten ook al dat ik hiermee wil beginnen en die hadden meteen al hun twijfels. Niet eens zozeer over waar ik dan mijn proteine vandaan haal, maar over waar ik mijn calcium vandaan ga halen. Gelukkig heb ik hun een aantal voorbeelden gegeven van producten waar meer calcium in zit dan melk. Tevens zijn deze bronnen ook beter opneembaar voor het lichaam.

Toen dachten ze ook nog dat hun ook mee moesten doen hihihi. Ik heb hun op het hart gedrukt dat hun gewoon lekker hun melk kunnen blijven drinken en het avondeten kunnen maken met boter. Het enige wat er veranderd is dat ik niet meer het vlees opeet en dat ik vaker in de keuken ga staan en dus zelf vaker vegan gaan eten. Hier had mijn moeder geen bezwaar tegen. Die vond het juist luxe om niet meer elke dag in de keuken te staan :). Gelukkig staan beide hiervoor toch wel open om niet elke dag van de week vlees te eten. Zo kan ik dus gewoon beginnen met de challenge zonder zorgen.

Mijn moeder is ook bereid om wat duurder uit te zijn met de boodschappen, omdat ze nu veel fruit en groenten moet gaan halen. Maar gelukkig is ze meer benieuwd hoe ik het ga doen en of ik het volhoud dan dat ze zich zorgen maakt om de kosten.

Nu vragen jullie jezelf waarschijnlijk af: WAAROM?

Nou ik volg Freelee the banana girl al een tijdje en daarvoor ook Fully Raw Kristina en Durianrider. Nu volg ik ook een aantal ander vegan Youtubers om onder andere recept ideeen op te doen zoals Happy Healthy Vegan. Waarom ik ze in eerste instantie ben gaan volgen, geen idee, maar ik ben ze gaan volgen. Vooral Freelee heeft een aantal video’s waar ze bepaalde dingen aanhaalt waarvan ik zoiets heb van: ja daar zit iets in.

As you can see I’m a fan :).

Ook heb ik een aantal vegan documentaries gekeken waarbij ik jankte als een klein meisje. Nu hoop ik dat het hier in Nederland niet zo extreem is als in Amerika, maar het feit blijft dat het eindresultaat hetzelfde is: je keel doorgesneden worden.

!!WAARSCHUWING!! SCHOKKENDE BEELDEN !!

Ook in het verleden ben ik hier een aantal keer tegenaan gelopen. Ik ben altijd fel tegen bont geweest. Ik vond het zo zielig en gewoon niet kunnen. Wanneer ik deze mening vormde weet ik niet, maar wel dat ik al heel klein was. Op de basisschool ben ik een keertje bij een vriendinnetje wezen spelen die naast een slachthuis woonde die van haar vader was. Tijdens het buitenspelen ben ik toen op de verkeerde plek beland en daar een afgesneden koeienkop gezien. Dat is het enige wat ik ervan herinnerde en dat ik best wel ben geschrokken en het vies vond. Volgens mijn moeder heb ik toen een hele tijd geen vlees gegeten. Waarschijnlijk is hier het zaadje al geplant. Op de middelbare school heb ik een keer een filmpje gezien tijdens biologie dat ging over hoe kippen geslacht worden. Ook hierbij was ik flink geschokt en heb ik een maand geen vlees meer gegeten en drie maanden geen kip. Tijdens mijn vervolg opleiding na de middelbare ben ik een keer op bezoek geweest bij een boerderij voor scharreleieren. Nou was dat niet echt wat ik noem scharrelen. Als je in de spits in een trein staat als een sardientje, zo stonden die kippen dus ook. Ze zagen er niet uit en ik zag ook een aantal dode kippen liggen. Niet echt een smakelijk zicht en ook iets wat me dus is bijgebleven.

Nu weet ik veel meer dan als klein meisje over hoe het er allemaal aan toegaat in de bio industrie en met al die berichten in het nieuws met besmet vlees de ramp met Fukushima, radio-actieve vis en zo veel meer berichten over hoe slecht vlees, vis, melk en eieren wel niet zijn. Daarom heb ik de keuze gemaakt om een echte poging te wagen om de vegan lifestyle te proberen. Al zou het resulteren dat ik een part timer wordt. Mijn mening is: alle beetjes helpen. En mocht ik zulke goede resultaten krijgen met betrekking tot mijn gezondheid en gewicht of dat het makkelijker is dan ik dacht: beter.

Mijn inspiratie om dit te doen zijn een aantal superfitte vegan mensen. Zij kunnen “alles” eten en toch een killerbody krijgen/behouden zonder er al teveel moeite voor te doen. Wie wilt dit nu niet?

Als eerste natuurlijk Freelee. OMG dat lijntje HNG!

En deze dame kennen jullie vast wel. Alhoewel ze nu niet meer part time vegan meer is, toch een inspiratie

 

En natuurlijk zijn er voldoende celebs die ook vegan zijn.

Zo volgens mij is dit de langste post ooit, maar ik ben hier gewoon ontzettend enthousiast over. Uiteraard houd ik jullie op de hoogte van het verloop van deze challenge.

 

 

Plaats een reactie